Kan dat kind ook uit?

verwend kind

Ik vind ze zo belangrijk dat ik ze niet gemaakt heb: kinderen.

Het ergste dat ooit mijn netvlies is binnen gedrongen en blijven staan zijn de dying-rooms in China. De doodgaankamers dus. Bijna dagelijks denk ik er aan, al 30 jaar lang. Meisjes in China die niemand wil hebben. Waar men niets aan heeft, om geeft en waar men maar één kind mag baren in het leven (en er logischerwijs meer gemaakt worden) per huishouden. Die liggen in bedjes te wachten en te wachten. Google het niet.

Mede daardoor kan ik erg slecht tegen jengelkinderen. Ik vind ze stom, net als hun ouders, en daar kom ik openlijk voor uit. Sommige kinderen mogen van mij met een aan en uit knop geboren worden. Gewoon op het voorhoofd meegeleverd tijdens iedere bevalling mèt afstandsbediening. Het is zo simpel. Natuurlijk is ieder kind onschuldig en ik zal ook vast ergens op de grond, in het verzet, in een winkel hebben gelegen vroeger. Maar 100% dat mijn moeder mij gezellig heeft laten liggen, haar boodschappen ging doen en mij na de geklaarde klus weer van de grond raapte bij de stelling kindersurprise. In die tijd waren moeders medelevend en begripvol naar elkaar. Heden ten dagen kun je natuurlijk je respect niet naar een collega moeder uitspreken. Laat staan je hulp aanbieden. Velen zijn veel te druk te vergelijken of haar kind wel leuker en knapper is, beter gekleed is, een mooiere huid of langer haar heeft en het juiste merkje draagt.

Ik zie zo’n kind zitten met ondankbaar, verveeld hoofd in een winkelwagen. Waarschijnlijk omgekocht voordat het überhaupt in een auto (K3 CD aan) is vast geriemd. Met reeds een beloning meegenomen in haar onderhandelingen (uitgaande van een dochter), voor als ze straks thuis komen, al in het karretje. Ze gaat mama helpen boodschappen doen. Nee, natuurlijk gaat ze dat niet. Na menig “nee, dat mag niet en daar moet je afblijven” houdt haar moeder twee toetjes voor haar snoet. “Welke wil je meisje?” “NEEHEE ik wil CHIHIPS!!!” “Maar wil je dan aardbeien of banaan?” Hallo JUMBO, are you f*cking kidding me?! Ik blijf zo’n moeder altijd aankijken, heel lang en dan nog één keertje in het volgende gangpad. Dat vind ik grappig. Ik doe en zeg verder niets. Ook geen sorry.
Vandaag de dag vind ik het geweldig hoe mijn moeder met één blik maakte dat ik mijn actie van liegen of niet luisteren inruilde voor een enkeltje upstairs zonder tegenspraak te dulden. Geen woorden nodig. Met een volgende blik kon ze mij zwijgend laten ramen zemen, deed ik de afwas, een handstandoverslag én at ik ondertussen mijn bord leeg. Hulde!

Wat kan ik genieten van kinderen met fatsoen in hun donder, een mening en karakter. Ik vraag ze graag om wijze raad. Voor sommigen heet ik tante Anne en ruik ik naar schaap. Anderen vragen of we weer gaan dansen op tafel via de bank. Diversen vertellen hun geheim dat ik forever bewaar. Een kleine vriendin houdt van haar andersom dagje bij Anne. Dan eten we ‘s ochtends friet en ‘s avonds een ontbijtje met een eitje. Anderen dragen inmiddels net als ik twee verschillende sokken want dat maakt vrolijk wanneer je naar beneden kijkt. Daar worden sommige moeders erg onrustig van en dat vinden wij dan weer grappig. Baby’s die niet huilen en gewoon een dagje tegen mij mogen aanliggen vind ik ook fijn. Kwijlen mag daarbij. Kan een kind praten dan ben ik geboeid. Bang, blij, boos of bedroeft? Kom maar bij Anne! Het lekkerst is samen discussiëren en luisteren naar die (eigen)wijsheden. En natuurlijk de dingen doen die niet horen of zo bedoeld zijn volgens grote mensen. Die doe ik graag en veel!

Zet ik gewoon die ouders effe uit.

One thought on “Kan dat kind ook uit?

  1. Wat hou ik van jou manier van doen! Kudos, babe!!!!

    Lijkt op mijn….”mam, ik wil graag in de zandbak spelen”. (op een druilerige herfstdag) Mijn antwoord? Tuurlijk, schat. Vervolgens heb ik twee vuilniszakken open geknipt, op de tegelvloer midden in de huiskamer geplakt en daar een volle emmer zandbakzand op leeg gekiept. En toen? De hele middag met mijn twee zoontjes met water en zand zitten spelen. Heerlijk! Ze hebben het er nu nog over. Lekker zo’n niet zo standaard mamma.

    Liefs en een dikke knipoog,
    Edith

Leave a Reply

