Ik wil geen hond meer, ik heb wijn

mirror

Ik ben tevreden en daarom mag ik dit blogje beginnen met ik van mezelf. Het grootste verdriet over de dood van mijn beste vriend, heb ik in een zenweekend, ergens tussen Hamont en Eindhoven, achtergelaten. Mocht u het ergens vinden onderweg, ik heb er afstand van gedaan. Dat betekent dat u het gewoon kunt laten liggen. De hel, ik wil nooit meer een hond, ik heb wijn.

Naast gestopt met roken ben ik enige maanden geleden ook gestopt met wandelen, fietsen en slapen. Wat klinkt wandelen en fietsen trouwens als een contactadvertentie met hobby’s. “Ik houd van wandelen, fietsen en puzzelen. Ben jij dat laatste stukje? En ben jij die leuke, stoere, lekkere….” Kappen Anne, kappen! Ik sport tegenwoordig nog geen uur per dag en u raadt het nooit! Dan word je dus dikker…Het is simpel, ik heb er alleen nooit eerder bij stilgestaan. Nu laat ik klagen over ‘te dik hier en niet goed genoeg’ daar graag aan de rest van de wereld over. Doe mij maar een Dove reclame met tevreden gezichten. Ik heb weekend! Ik heb mijzelf, mijn blogje en een wijntje “on the side”. Ik ben tevreden alsof ik in het Amsterdamse bos, met mijn blote voetjes in het gras, sta te genieten van Armin van Buuren. Wie maakt me wat? Als ik volgende week dood ga dan heb ik genoten.

Na de zomer hebben wij ons tweejaarlijks personeelsfeest. Zie voor je: meer dan 210 vrouwen bij elkaar en een fotograaf die het niet meer weet. Wij kunnen máánden van tevoren keuvelen over wat we zullen aantrekken, welke schoenen daar bij horen, haar los, haar opgestoken? Serieuze ellende. De dresscode wordt ook steeds heftiger, grootser, luxer. Op de uitnodiging staat: stijlvol en chique maar inmiddels is het gala en doe je al niet meer mee als je niet in een trouwjurk komt. Vrouwen doen dit.

Uiteindelijk, en dat weet jij ook, eindig je als vrouw, na een uur omkleden, altijd met je als eerste gekozen items voor de spiegel. Bespaar jezelf dit gedoe en ga je pas een uur voor vertrek omkleden met alles dat er al in je kast hangt. Dan MOET je kiezen. Dus dat lukt altijd en die euforie geeft je vanzelf een hoofd dat straalt! Dan kun je de voorgaande uren lekker aan je handen, voeten, haar en jezelf friemelen. Mocht je nog niet van jezelf houden, dan krijgen de receptoren in je hersenen in ieder geval wel die signalen. Opnieuw een waanzinnig goed advies van Anne, you are so welcome!

Laatst las ik op facebook het commentaar van een lieve, mooie collega die dacht nergens te kunnen slagen voor een outfit in verband met “haar maat”. Was getekend een smiley zonder te lachen. Ik word daar verdrietig van en hoop dat zij zichzelf ooit net zo prachtig zal vinden als haar onlangs aangeschafte Michael Kors tas. Kon ik eigenwaarde, trots en liefde voor je spiegelbeeld cadeau geven, dan begon ik vandaag nog een webshop zonder kassa. Dan kocht ik de mooiste dozen en linten om het te verpakken. Gratis afhalen kan ook als je het dringend nodig hebt en in de buurt bent.

Zondagavond zag ik op tv een veel te dikke dame vechten tegen de kilo’s maar vooral tegen zichzelf en haar idee niets waard te zijn. Deze dame had een moeder die het presteerde, zelfs nadat haar dochter meer dan 50 kilo was afgevallen, haar af te kraken en al van kinds af aan te kleineren. Wat een moed was er voor nodig die moeder tegen te spreken, dat is haar gelukt! In een wandeltocht in the Grand Canyon met de finish in zicht, kwamen de emoties van de kandidate los en schudde zei de extra meegenomen ballast van zich af. Letterlijk de omgehangen extra kilo’s en figuurlijk de stem van haar moeder nooit iets goed kunnen te doen. Ik had die moeder graag een zetje van één van de Canyon’s gegeven. Zo’n moeder mogen ze van mij van een berg pleuren zonder op te ruimen.

Vorige week was ik samen met mijn lief op een waanzinnig groot (en geweldig!) feest vol succesvolle, mooie mensen. En natuurlijk zie ik ook wel dat ik iets meer sporen op mijn hoofd heb dan de gemiddelde 40-er die daar rondloopt. Maar ik vind het heerlijk om te zeggen hoe mooi ik hen (ook echt) vind voordat we samen op de foto gaan. Ik doe geen enkele moeite om meer van mijzelf te maken in een gesprek of in beeld, want ik weet hoe ik naast hen word afgedrukt op zo’n pic. Mijn outfit was eenvoudig; broek-shirt-schoenen en te gek!

Een paar dagen eerder strandde mijn auto een stadje verderop (met daarin zoals je inmiddels weet mijn schoenenverzameling) en ik had geen tijd en vooral geen zin om deze op te halen. Ik zou de hakken van die avond een uur van tevoren nooit gekozen hebben, ze stonden al lange tijd mooi te zijn boven op mijn kast! Ik had geen andere keuze en tadáá, ze matchte perfect bij mijn shirt!

Ik heb keiharde buikkriebels genoten op dat feest toen ik mijn lover, netjes maar niet te glad geschoren en lekker ruikend, in zijn nette blouseje voorbij zag lopen… op zijn blauwe Adidas sneakers… Net niet ‘hoe het heurt’ en dus lekker! Wat heb ik genoten van zoveel bijzonder knappe mensen bij elkaar. Hun verhalen, blikken naar hun eigen spiegelbeeld, hun kinderen, geliefde en vrienden! Als je (andermans) verwachtingen los laat, en tevreden bent met je eigen succes, dan blijft over…..

Liefde, dansen en een wijntje “on the side”

Leave a Reply

