Trends en andere allergieën

tegendraads

Vandaag de dag hangen de kerstballen nog steeds in de kroonluchter boven tafel bij mijn lover. Gelukkig houdt hij ook niet van kerstbomen of iemand die bepaalt wanneer je zo’n ding moet opzetten en opruimen. “Moeten die ballen niet een keer uit de lamp?” vroeg ik hem vanmiddag tijdens de lunch met 6 minimensen aan een tafel. “Nu nog opruimen? Waarom? Het is bijna weer december.” was zijn antwoord. Alle snoetenpoetsers aan tafel knikten instemmend, totaal logisch wat de man zegt. Maar die doen überhaupt niet zo moeilijk, kleine mensen. Ik haat kerstbomen en houd van praktisch, net als mijn lover. Niet te verwarren met onromantisch. Dat zou in ons geval een enorme vergissing zijn.

Een kerstboom vind ik een lelijk object, net als een tv. Zij die mij kennen weten dat al jaren en kunnen dit blogje dus overslaan. Een lelijk object in mijn eigen huis welteverstaan. Het is als……antraciet. Kerstbomen op zich zijn natuurlijk prachtig! Nee sorry, het lukt niet. Ook een tv kan ik missen, maar ik heb sinds mijn eenpersoonshuishouden toch een tv van 30 bij 30 cm geleend. Ik vind mijzelf een enorme looser omdat mijn missie, een jaar lang geen tv kijken en alleen lezen en schrijven, niet is gelukt. En dat is allemaal de schuld van Umberto Tan!

tegendraads 1

He had me at: “goedenaafunt”.

Een grote televisie vind ik wel mooi……….. elders. Zo’n joekel van twee meter en opgehangen aan een muur. Kan iemand ondertussen misschien even uitvinden hoe die lelijke bedrading weg te werken is? Die bungelt er dan altijd een beetje treurig onderuit terwijl je veel geld betaalt voor een tv aan je muur. Zoals een onzuinige, strakke, prachtig, mooie, jonge nieuwe echtgenote… met onverzorgde voeten aan het eind. Het is het net niet…

Een kerstboom komt mijn huis niet in, al jaren niet. Maar vroeger had ik er één in de huiskamer hangen aan het plafond. Die was dan weer wél geweldig! Op de kop, anders dan anders, en dus was ik verliefd op het ding. Overvol gehangen met te dimmen verlichting en rood/zilveren ballen, strikjes, appeltjes, klokjes en andere kerstellende. Visite staarde altijd eerst een half uur naar het plafond. Ik kon gerust eerst nog een wasje ophangen na ontvangst of direct wijn inschenken. De koffie werd toch koud. Het liefst zou ik die “op-de- kop- kerstboom” het hele jaar laten hangen. PRACHTIG! Ik heb hem samen met alles, behalve mijn hond en mijzelf, ooit achtergelaten in een vorig huis.

Antraciet jeukt bij mij het hardst. De laatste jaren ben je natuurlijk niet trendy zonder deze kleur in je huis, tuin of haard. Je kent de voortuintjes wel, met van die bakken met….…buxus….én niet te vergeten……….lavendel! In, je raadt het nooit……een vierkantje. Jahooee!!! Persoonlijk kan ik er niets anders in zien dan een begraafplaats. Sommige mensen hebben vier gezinsleden en vier van die bakken in de voortuin. Is er dan niemand die daar over nagedacht heeft? Ik zou er dan in ieder geval een dierenbegraafplaats naast maken voor alle insecten die geen schutting lusten. Antraciet is overigens ook de hoofdkleur van het totale interieur van mijn lover. Hij heeft ook twee kinderen, een parketvloer en een stationwagen. De labrador hebben ze weggedaan na de scheiding.

Het blijft een naar, kinderachtig trekje van mij; dat verzetten tegen de meute. Als heel Nederland houdt van antraciet en kerstbomen, waarom houd ik daar dan niet van? Volgens mij heb ik mij, met handen en voeten, afgezet tegen de vaginawand van mijn moeder Just 40 jaar geleden. Ik wilde er niet uit man! Ik lurkte aan die navelstreng alsof er witte wijn door stroomde. Mezelf volgevreten tot 8 ponder. No way dat ik het warme badje zou verlaten voor zoveel groots en onoverzichtelijks. Inmiddels ben ik Just 40 en begrijp ik de wereld nog steeds niet. Maar kan ik heerlijk mijn eigen koers varen. Iedere (feest)dag van het jaar.

tegendraads 3

Laatst vertelde een kleine dame mij: ”Mama heeft nog steeds geen vriend. Ik denk dat niemand haar wil hebben.” Ik heb haar uitgelegd waarom ik zo hard moest lachen om haar vergissing. Je hoeft namelijk niet te wachten totdat iemand je wil hebben. Ik kon haar niet bekennen dat ik het ondertussen het mooiste idee op aarde vind. Wanneer iemand mij wil hebben! Dus predik ik rustig verder alsof ik die wijsheid bezit. “Achter een man hoef je nooit aan te rennen lieve, kleine muppet. En je hoeft ook niet te wachten. Sterker nog, heb je een meneer of mevrouw die jou “niet wil hebben”, of je wilt dimmen in plaats van laat stralen, dan kun je er zelfs voor kiezen gedag te zeggen als jij dat wilt. Ook al heeft hij je behangen met juwelen, kralen, cadeaus in rood en zilver. Niks van aantrekken hoor schat, al gaat ‘ie “op- zijn- kop” hangen.

AN NE

Leave a Reply

